Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Stowarzyszenia i fundacje! Macie pytania prawne, formalne, księgowe? Pomożemy je rozwiązać. Piszcie: info@ngo.pl i dzwońcie: 801 646 719 lub 22 828 91 21 (g. 9.00-13.00).

Stowarzyszenie Hobbystów Kolejowych w likwidacji

Stowarzyszenie Hobbystów Kolejowych w likwidacji
W likwidacji
Kontakt
E-mail
Pokaż
Telefon
601 180 914
Adres rejestrowy
Dni i godziny pracy
Biuro czynne po kontakcie telefonicznym 601 180 914 (Maciej Szewczyk).
Ulica
Sienkiewicza 121 lok. 7
Kod pocztowy
53-134
Miejscowość
Wrocław
Województwo
dolnośląskie
Powiat
Wrocław
Gmina
Wrocław
Utrudnienia dla osób z niepełnosprawnościami
Biuro - stacja kolejowa Węgorzewo - na parterze.
Dane rejestrowe
Forma prawna
Stowarzyszenie rejestrowe
KRS
0000168520
REGON
14004400300000
NIP
522-27-78-814
Rok powstania
2001
Organizacja pożytku publicznego
Nie
Ludzie
Liczba członków
20
Redakcja ngo.pl nie odpowiada za treść profili organizacji

Misja
W grudniu 2001 zainteresowaliśmy się losem nieczynnej linii Kętrzyn - Węgorzewo. Po wstępnych rozmowach z samorządem kętrzyńskim okazało się że również tam, na miejscu myślą o przejęciu tego majątku od PKP. W dniu 18.02.2002 zorganizowany został pociąg specjalny którym wraz z samorządowcami przejechaliśmy całą trasę i obejrzeliśmy zbiory minimuzeum kolejnictwa zgromadzone na dworcu w Węgorzewie. W trakcie tego przejazdu możliwością przejęcia tej linii zainteresował się również starosta nowopowstałego powiatu węgorzewskiego który widząc niszczejące mienie wyraził chęć współdziałania z samorządem kętrzyńskim. Później odbywały się spotkania z radnymi gminy i powiatu Kętrzyn oraz Węgorzewo podczas których omawiane były różne warianty przejęcia linii. Od wiosny 2004 r. co jakiś czas odbywały się spotkania z samorządem węgorzewskim który przejął wiodącą rolę w procesie przejmowania linii. Chcąc sprawdzić przewidywaną frekwencję pasażerów i oczekiwania miejscowej ludności na tej linii postanowiliśmy na „Dni Węgorzewa” 11-13.06.04 zorganizować przejazdy pociągami PKP z trakcją spalinową. Przez 3 dni planowaliśmy uruchomić 12 pociągów (po dwie pary dziennie) w składzie SM30 + 2 wagony ale cena którą nam w końcu kazano zapłacić była tak "wyśrubowana" że w każdym pociągu musielibyśmy mieć po 305 pasażerów i skasować od nich po 10 zł. żeby zwróciły się poniesione koszty ! Tymczasem do wycinki krzaków wzięliśmy drezynę WM10 którą w dniu 30.05 udrożniliśmy całą linię. W przeddzień imprezy „Dni Węgorzewa 2004” rozwiesiliśmy w różnych miejscach na trasie przejazdu plakaty reklamowe i ustawiliśmy szyldy z nazwami nowych „przystanków” Gierłoż i Mamerki. W dniu 12.06.2004 o godz. 9.15 wyruszyliśmy z Kętrzyna na szlak drezyną WM10-5574 na pokładzie której znalazło się 10 plastykowych krzeseł ogrodowych które wraz z 8 miejscami w kabinie kierowcy miały służyć naszym pasażerom. Pierwszy przejazd do Węgorzewa odbył się "luzem", bez pasażerów ale przy okazji oczyściliśmy jeszcze tor z różnych przeszkód powstałych w ostatnim czasie. Wkrótce na dworcu w Węgorzewie zaczęli pojawiać się potencjalni pasażerowie którzy respektując naszą taryfę przewozową chcieli dojechać do Mamerek i zwiedzić istniejące tam bunkry OKH lub do Gierłoży i zwiedzić bunkry Hitlera w „Wilczym szańcu”. W drodze powrotnej zabieraliśmy młodzież szkolną, harcerzy, turystów rowerowych z krajów starej Uni Europejskiej i przygodnych pasażerów. W niektórych kursach brakowało miejsc dla chętnych odbycia przejażdżki więc członkowie SHK musieli pozostać na trasie lub zadowolić się miejscem stojącym. Pojawiła sie też regionalna TV kręcąc przy okazji reportaż o Wolfschanze. W sumie zrobiliśmy 4 kursy Węgorzewo - Gierłoż - Węgorzewo i jeden Kętrzyn - Węgorzewo - Kętrzyn przebywając łącznie 270 km. Gdy o godz. 19.30 wjeżdżaliśmy do Kętrzyna główki szyn na całej trasie świeciły się niczym na magistrali a my wiedzieliśmy już jakie są oczekiwania turystów i miejscowej ludności.

Potrzebowaliśmy jednak tabor normalnotorowy kalibru większego niż drezyna o który w tym czasie zaczęliśmy zabiegać. Prowadzone były różne rozmowy z PKP Cargo, PKMK w Poznaniu, PSMK w Skierniewicach, z Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, ze skansenem w Chabówce, Jaworzynie Śl. i Kościerzynie. Wszędzie tam obiecano nam pomóc ale w efekcie nikt pomóc nie mógł (lub nie chciał….) Jesienią 2004 r. nadarzyła się okazja kupić starego Wartburga 353 i zlecić warsztatom w Gliwicach jego przebudowę na drezynę normalnotorową. Oczywiście pojazd ten nie był brany pod uwagę jako środek trakcyjny ale maskotka stowarzyszenia do pomocy w przecieraniu linii, wycinki drzew i drobnych napraw torowych. W dniu 1.04.2005 pojazd testowaliśmy na bocznicy w Gliwicach - na torze prostym, łukach i rozjazdach sprawował się bez zarzutu więc w dniu następnym wyruszyliśmy nim na gumowych kołach w długą trasę, na Pomorze. Tu 3.04. na torze kolejowym koło Nowego Barkoczyna przejechaliśmy odcinek 3 km a ocena pojazdu wypadła pozytywnie. Jeszcze w maju testowaliśmy go na trasie Borzytuchom - Bytów a w dniu 3.06. "Helmut" przerzucony został na Mazury gdzie przejechał odcinek Jezioro Mój - Pilwa. Po usunięciu drobnych usterek 5.06. odbył premierową jazdę na trasie Węgorzewo Miasto - Gierłoż a 2.07. przybył na Wielkopolskę gdzie przejechał szlak Rogaczewo - Bieżyn - Gostyń. Tu „Helmut” dość dobrze poradził sobie z górskim odcinkiem Kunowo - Dusina ale wjazd o godz. 22.30 na stację Gostyń zauważył mieszkający w pobliżu dyżurny ruchu który gotowy był powiadamić policję. Wszystko skończyło się dobrze jak założyliśmy gumowe koła i odjechaliśmy z tego miejsca. Dnia 03.07. wyruszyliśmy na trasę Kościan - Grodzisk Wlkp. a przejazd zaczęliśmy od mostu koło wsi Kiełczewo. Stąd przez Bonikowo, Sepno i Plastowo dojechaliśmy do stacji Ujazd gdzie awarii uległo przednie koło wiec powrót odbył się na „gumach". Już 16.07. „Helmut” wraz z drezyną motorową kol. Tomka wystąpili na „Dni Węgorzewa 2005” gdzie na trasie Karolewo - Węgorzewo zademonstrowane zostały możliwości tego ostatniego pojazdu. Drezyna Tomka zbudowana na bazie „Fiata 650” ma 15 miejsc siedzących dla pasażerów i osiągnęła w „porywach” na tej trasie prędkość rzędu 90 km/h ! Oczywiście nie muszę dodawać że ani w czasach KPEV, czy DRG, jak też pod egidą PKP takich prędkości na tej linii nie osiągano więc był to swoisty rekord prędkości ! Również póżniej „Helmut” wzbudzał sensację okolicznych mieszkańców a po przerwie zimowej także w br. m.in. w czasie „Dni Węgorzewa 2006”.

Tymczasem wiosną 2005 r. stowarzyszenie zakupiło ze środków uzyskanych od sponsorów na długoterminową pożyczkę wagon pasażerski typu 94A i parowóz „Śląsk”. Poszukiwania drugiego wagonu trwały długo i wreszcie w 2006 r. udało się sfinalizować zakup następnego wagonu tego samego typu. Na początek tym taborem zamierzamy prowadzić ruch pociągów turystycznych - retro na trasie Kętrzyn - Węgorzewo. Opracowany rozkład jazdy będzie uwzględniał 2-3 pary pociągów stałych skomunikowanych na stacji Kętrzyn z różnymi pociągami dalekobieżnymi a jedna para uzyska skomunikowanie ze statkiem „Żeglugi Mazurskiej” w Węgorzewie. W ten sposób zamknięta zostanie pętla wokół jeziora Mamry a istniejąca nitka toru zacznie na nowo służyć turystom i częściowo także miejscowej ludności. Będzie też możliwość zamówić pociąg w dowolnej relacji i z urozmaiconym programem indywidualnym. Jesienią 2005 r. wystąpiliśmy do UTK z wnioskiem o licencję przewoźnika a wiosną 2006 pozyskaliśmy nowych członków, byłych pracowników PKP. W minionych miesiącach członkowie SHK ofiarnie przyczynili się do zabezpieczenia obiektów i poprawy estetyki na stacji Węgorzewo oraz wycięli krzaki i udrożnili przejazdy na całej trasie. Gwoli ścisłości w listopadzie 2002 oficjalnie złożyliśmy dokumenty o zarejestrowanie Stowarzyszenia Miłośników Kujawskich Kolei Wąskotorowych uzyskując w sierpniu 2003 odpowiedni wpis w KRS. Po zakończeniu działalności na Kujawach, w końcu 2004 r. postanowiliśmy zmienić nazwę na SHK z siedzibą w Warszawie, potem powstała delegatura SHK pod nazwą „Mazurska Kolej Turystyczna” w Węgorzewie. W tej chwili trwają różne ustalenia z PKP i starostwem powiatowym w Węgorzewie które powinny zaowocować już niedługo pojawieniem się pierwszych pociągów na tej trasie ! Jesli tak się stanie to marzenie niżej podpisanego pomysłodawcy i wiernego orędownika tej sprawy, po 15 latach pisania pism urzędowych i zaangażowania wreszcie zostanie zrealizowane…

Prowadzone działania
Stowarzyszenie nasze działa i promuje przewozy kolejowe oraz organizuje imprezy kolejowe lub pomaga innym organizatorom. Ułatwiamy też dojazd uczestnikom różnych imprez kulturalnych poprzez zamawianie zniżek 38% na przejazdy pociągami osobowymi i pospiesznymi (m.in. Przystanek Woodstock, Festiwal Era Nowych Horyzontów, Międzynarodowe Giełdy Piwne, Parowozowe Show w Wolsztynie itp.)
Wspólnie z Grupą PKP organizujemy Dni Transportu Zbiorowego we Wrocławiu, Dni Kolejarza.

Szukamy sponsorów do remontu parowozu Śląsk (obecnie trwa jego naprawa mająca na celu przywrócenie jego do eksploatacji).

Reklama

Obszary działań i ich odbiorcy

Obszary działań
Odbiorcy działań
Reklama
Redakcja ngo.pl nie odpowiada za treść profili organizacji
Numer konta organizacji:
Sugerowany tytuł przelewu:
Darowizna na cele statutowe
Darowiznę możesz odliczyć od podatku! Dowiedz się więcej