Webinar: ABC obowiązków organizacji pozarządowych Zdobądź praktyczną wiedzę. Dowiedz się, jak uniknąć błędów. Zapisz się >
Polskie Towarzystwo Pomocy Telefonicznej zrzesza dyżurnych telefonów zaufania i osoby pracujące w placówkach pomocy telefonicznej. PTPT działa na rzecz tworzenia i utrzymywania systemu wsparcia dla osób w kryzysie psychicznym, zagrożonych samobójstwem, bezradnych wobec przeżywanych problemów.
Nasze stowarzyszenie:
-zajmuje się prowadzeniem Telefonów Zaufania i placówek pomocy telefonicznej, jeżeli na danym terenie zaistnieje taka możliwość i potrzeba;
-promuje pomoc telefoniczną zorganizowaną zgodnie ze standardami międzynarodowymi, określonymi w Normach Międzynarodowych International Federation of Telephonic Emergency Services, dbając w ten sposób o jej wysoki poziom fachowy i etyczny;
-pomaga nowo-powstającym telefonom zaufania w zorganizowaniu placówki i podstawowym przeszkoleniu dyżurnych;
-organizuje i wspiera stałe szkolenie i doskonalenie dyżurnych telefonów zaufania;
-zmierza do uznania pomocy telefonicznej za rodzaj pierwszej pomocy psychologicznej, czyli niezwykle istotny element działalności interwencyjnej i profilaktycznej na rzecz każdej społeczności lokalnej, wszędzie tam, gdzie istnieją telefony zaufania oraz promuje ich powstawanie tam, gdzie ich nie ma.
W swojej działalności jako dyżurni placówek pomocy telefonicznej nastawieni jesteśmy na wzmacnianie osób przeżywających trudne momenty życiowe, z szacunkiem dla ich integralności i autonomii, bez natrętnych porad i wywierania jakiejkolwiek presji politycznej, ideologicznej czy religijnej.
Prowadzone działania:
- Organizowanie Seminariów i Konferencji szkoleniowo-warsztatowych dla wolontariuszy, pełniących dyżury w placówkach pomocy telefonicznej (przeciętnie dwie ogólnopolskie konferencje rocznie).
- Integracja ruchu pomocy telefonicznej w Polsce.
- Wydawanie biuletynów pokonferencyjnych dla celów szkoleniowych.
- Wydawanie biuletynu informacyjno-szkoleniowego Telefon Zaufania- Nasza Gazeta (dwa numery rocznie, nakład 800-1000 szt).
- Pomoc w organizowaniu i działalności placówek pomocy telefonicznej, oraz ich prowadzenie.
- Udział w kongresach Międzynarodowej Federacji Pomocy Telefonicznej IFOTES i członkostwo we władzach tej organizacji
- Współpraca z Federacjami Pomocy Telefonicznej innych krajów.
- Wydanie broszury o zakładaniu i działalności Telefonu Zaufania.
- Wydanie kasety magnetofonowej, do reklamowania TZ w lokalnych rozgłośniach.
- Prowadzenie szkoleń dla lokalnych placówek pomocy telefonicznej przez superwizorów PTPT - przynajmniej 2 konferencje rocznie.
- Wyprodukowanie kasety wideo z wzorcowymi ćwiczeniami i materiałami szkoleniowymi niezbędnymi w szkoleniu nowych dyżurnych.
- Zorganizowanie i prowadzenie w 1999 roku pierwszego w Polsce Internetowego Telefonu Zaufania "Anonimowy Przyjaciel".